Powerwolf 2016, Samsung Galaxy Grand Prime, foto: Matilda Rudec, koncertna fotografija

Powerwolf 2016, Samsung Galaxy Grand Prime, foto: Matilda Rudec


Iako danas postoje podijeljena mišljenja i stavovi o tome treba li na koncertu snimati mobitelom i ponijeti sa sobom kući uspomenu koju ste sami napravili ili se jednostavno treba opustiti i uživati, znamo da većina ipak neće moći odoljeti te će na koncertu omiljenog izvođača izvući smartphone iz džepa i pokušati ”okinuti koju” sebi za gušt. Vjerujemo da je svatko od Vas na koncertu omiljenog benda barem jednom pokušao snimiti fotografiju, a nadamo se kako ste u tome bili i uspješni.

Neno Belan 2017, Samsung Galaxy Grand Prime, foto: Matilda Rudec, koncertna fotografija

Neno Belan 2017, Samsung Galaxy Grand Prime, foto: Matilda Rudec

Ako Vam fotografiranje predstavlja veliki problem, a odlučili ste biti uporni, za Vas smo pripremili nekoliko savjeta kako snimiti dobru fotografiju u mračnoj koncertnoj dvorani. Pritom smo pokušali izbjegavati (koliko god je moguće) ”stručnu fotografsku terminologiju” kako Vas ne bi opterećivali teško razumljivim pojmovima koji, u konačnici, za ovaj stupanj fotografiranja nisu niti potrebni. Ipak, neke termine bilo je nemoguće izbjeći kako bismo objasnili korištenje postavki na aplikaciji kamere.

Svaki smartphone to može
Uređaji koje smo koristili na koncertima prosječni su mobiteli, nikakve preskupe igračke. Najbitnija značajka je kamera od minimalno 5 megapiksela, a iznimno je važno znati koristiti takvu kameru te znati iskoristiti sve mogućnosti koje nam proizvođač kamere, odnosno mobitela pruža. Kombinirali smo vještine i iskustva stečena profesionalno fotografirajući koncerte s iskustvima stečenim fotografirajući iz perspektive gledatelja koncerta. Zaključili smo kako za lijepu uspomenu s koncerta nije potreban skupi fotoaparat ili profesionalna oprema, nego je dovoljna želja, sasvim običan smartphone te malo znanja, ne toliko o fotografiji koliko o samom bendu i njihovom scenskom nastupu. Zato ćemo Vam u nekoliko kratkih uputa pokušati objasniti kako, bez obzira na opremu, možete napraviti lijepu uspomenu s koncerta Vašeg omiljenog benda.

Dark Funeral 2016. Nokia 1020, foto: Slavica Rudec, koncertna fotografija

Dark Funeral 2016. Nokia 1020, foto: Slavica Rudec

 

Mrak fotka za društvene mreže
Fotografiranje koncerta težak je izazov i za profesionalnog fotografa s profesionalnom opremom, a fanovima, odnosno gledateljima koncerta, predstavlja pravu noćnu moru jer kao sredstvo imaju samo mobitel s ograničenim mogućnostima i pretežno lošim kamerama. Bez obzira na to, ipak je svaki koncert na društvenim mrežama popraćen masom pokušaja ulova barem nekog trenutka i djelića atmosfere kako bi ga podijelili s prijateljima na Facebooku. Nekad su za vrijeme nastupa velikih zvijezda u publici gorili upaljači, a danas u mraku svijetle ekrani mobitela. Je li to zbog toga što su zabranili pušenje u dvoranama ili zato što nas je tehnologija previše obmanula, nije bitno, ali ako ste već odlučili napraviti poneku fotografiju omiljenog benda, evo nekoliko savjeta koji će Vam olakšati ovaj prilično težak zadatak.

Arch Enemy, MetalCamp 2011, Samsung Galaxy, foto: Ana Artuković, koncertna fotografija

Arch Enemy, MetalCamp 2011, Samsung Galaxy, foto: Ana Artuković

 

Poteškoće koje pravi fan može prevladati
Loše svjetlo, gužva, prevelika udaljenost od pozornice, ljudi koji Vas naguravaju ili se bune što im zaklanjate pogled… Sve su to problemi s kojima ćete se susresti ukoliko se odlučite na fotografiranje u ovakvim uvjetima. Ali, ništa nije nemoguće, a nije naodmet popratiti sljedećih nekoliko jednostavnih savjeta kako biste si potencijalno olakšali posao.

Prvo ćemo se pozabaviti općim dijelom koji se ne odnosi toliko na tehničke postavke Vašeg aparata, nego ćemo Vam skrenuti pozornost na što trebate obratiti pažnju na koncertu. Ako ste pravi fan, vjerujemo da s ovim nećete imati problema.

Al Jerreau 2010, HTC Desire, foto: Matilda Rudec, koncertna fotografija

Al Jerreau 2010, HTC Desire, foto: Matilda Rudec

 

Kako izbjeći mutne fotografije
Kao što već i sami znate, na koncertima ćete se susresti s jako lošim osvjetljenjem, sa slabom rasvjetom s kojom se Vaš mobitel neće moći nositi i velika je mogućnost da će Vam gotovo svaka fotografija ispasti mutna. Razlog tomu mogu biti i nečiste leće kamere prekrivene zrncima prašine, stoga je važno dobro ih očistiti i prebrisati prije korištenja (najbolje vlažnom ili suhom mekanom krpicom; ne preporučuju se nikakva sredstva za čišćenje osim vode). Međutim, glavni razlog je taj što rasvjeta većinom bude slaba, koncertne dvorane su mračne, često smo veoma udaljeni od bine, a ne znamo prepoznati trenutak kada treba ”okinuti” fotografiju. Pravi trenutak za fotografiranje je upravo onaj kada se svijetlo pojača i pozornica se osvijetli reflektorima, a prepoznat će ga svaki fan ukoliko zna prepoznati hit (najpoznatiju i najočekivaniju pjesmu) ili trenutak kada dolazi refren određene pjesme. Dakle, na laganim, sporijim pjesmama svijetlo će biti lošije, a na najvećim hitovima, pogotovo svima poznatim refrenima svijetlo će biti jače, što znači da će mobitel lakše uloviti dobru fotografiju.

Let 3 2010, Xperia X10, foto: Matilda Rudec, koncertna fotografija

Let 3 2010, Xperia X10, foto: Matilda Rudec


Kako se probiti u prve redove
Postoji nekoliko razloga zašto su fotografi na koncertima najbliže bini. Osim zaštite opreme u ograđenom prostoru, jedan od razloga je i taj što će iz prvog reda dobiti najbolje fotografije. Na koncertima teško da ćete se naći u prostoru između bine i publike koji se zove „photo pit“, osim ako niste službeni fotograf ili novinar, a najvjerojatnije se nećete naći niti u prvim redovima publike. No, ako želite dobru fotografiju morat ćete se malo potruditi. Jedan od savjeta je raniji dolazak na koncert u svrhu zauzimanja idealnog mjesta za fotografiranje iz publike, po mogućnosti ispred pjevača kako biste imali najbolju poziciju za fotografiranje.
Ukoliko se odlučite probijati do prvih redova, učinite to tako da Vas ljudi koje trebate zaobići uoče. Nikako nemojte ići direktno prema bini, prilaziti ljudima s leđa, nego se pomalo, strpljivo i bez guranja uputite sa stražnjeg kraja dvorane dijagonalno se probijajući prema prvim redovima tako da Vas osoba ispred može uočiti i na vrijeme Vam napraviti mjesta za prolaz. Ako se ljudima prišuljate s leđa, neće Vas vidjeti, a guranjem ćete samo sve razljutiti. Stoga, pomalo i s jednog kraja na drugi, prilazeći s boka.

 

Korištenje postavki na kameri

Screenshot_2016-09-04-21/-24-30/Rogkography Magazine
Ako je ikako moguće pokušajte maksimalno izbjeći zumiranje kamerom jer ćete time samo dobiti loše i mutne slike. Radije bez zumiranja napravite dobar kadar koji uključuje i rasvjetu, reflektore, svjetlosne zrake…

Bljeskalicu na kameri obavezno isključite, neće Vam pomoći jer bljesak ne može doprijeti do pozornice, a najčešće izaziva ”zbunjivanje” kamere i krivi izračun postavki kamere što u konačnici rezultira pretamnom fotografijom.

Nakon što ste isključili bljeskalicu, u postavkama svake kamere naći ćete ikonicu za postavljanje ISO osjetljivosti. Najbolje bi bilo osjetljivost postaviti na 800 ili 1600, ali možete postaviti i na AUTO postavke ukoliko Vam software mobitela ne dozvoljava promjenu ISO osjetljivosti.

 

Vrijednost ekspozicije

Postoji još jedna stvar u postavkama, a zove se kompenzacija ekspozicije. Ukratko, ona služi kako bi se količina svjetla koju će kamera uloviti smanjila ili pojačala. U ovom slučaju, na koncertu gdje je svjetlo varljivo, ekspoziciju bi trebalo smanjiti na – 0,5 do -1,5 stupnja, ovisno o situaciji. S tim se možete malo poigrati i isprobavanjem vidjeti koja Vam postavka ekspozicije najviše odgovara. Najbolje bi bilo probati s -1 i okinuti par fotografija, a zatim po potrebi pojačati ili smanjiti. Što je minus veći fotografija bi trebala biti tamnija, ali ako pogodite pravi trenutak kada na lice izvođača pada dovoljno svjetla dobit ćete odličnu fotografiju. Koncertne dvorane Vas zbog njihove veličine i prevladavanja mraka u publici znaju često zavarati, pa ćete pomisliti kako vlada prevelika tama, ali na pozornici se često nađe dovoljno (ponekad čak i previše) svijetla, i ako pogodite pravi trenutak, napravit ćete odličnu fotografiju.

Korpiklaani 2015, Nokia 1020,  foto: Slavica Rudec, koncertna fotografija

Korpiklaani 2015, Nokia 1020,  foto: Slavica Rudec

Okidanje
Okidač na kameri trebalo bi postaviti onako kako je Vama najugodnije, ali preporučljivo bi bilo postaviti aktivaciju na dodir u centru ekrana, tako će se nakon što izaberete trenutak i kliknete mobitel manje zatresti, a slika će ispasti oštrija. Također, u postavkama kamere možete izabrati opciju snimanja nekoliko fotografija uzastopno, najčešće su to tri. Na taj način spriječit ćete pomicanje kamere nakon prvog klika, gdje prstima možete slučajno pomaknuti kameru za par milimetara, što najčešće rezultira zamućenom slikom. Dakle, druga dva okidanja odvijat će se automatski, a sve što trebate napraviti za to vrijeme je mirno držati Vaš smartphone. Pokušajte držati smartphone s obje ruke (po mogućnosti pronaći oslonac za ruke, primjerice ograda ili osoba ispred Vas), tako ćete biti mirniji i stabilniji i veće su šanse da dobijete oštru fotografiju.

Urban 2016, Samsung Galaxy, foto: Ana Artuković, koncertna fotografija

Urban 2016, Samsung Galaxy, foto: Ana Artuković

Kao veličinu fotografije trebate odabrati najveću koju kamera na mobitelu nudi, balans bijele boje AWB postaviti na „auto“ i svakako izbjegavati bilo kakve aplikacije za kamere s raznim filterima koji mogu nepovratno upropastiti fotografiju. Najbolje bi bilo koristiti aplikaciju za kameru koju ste dobili već instaliranu pri kupnji uređaja. Ako želite, poigrajte se naknadno s crno-bijelim fotografijama ili dodajte neki filter, ali original svakako sačuvajte. Izbjegavajte prevladavajuće crveno, plavo ili zeleno svjetlo. Primjerice, ukoliko je previše takvog svijetla i snimite dobru crvenu fotku pretvorite ju u crno-bijelu, a original sačuvajte.

Zeljko Bebek, 2018, Samsung J7, foto: Matilda Rudec, koncertna fotografija

Zeljko Bebek, 2018, Samsung J7, foto: Matilda Rudec

I za kraj, pokušajte se opustiti i uživati u koncertu, a fotografije napraviti kad osjetite zanos. Slušajte glazbu i uživajte u njoj, a kada čujete omiljeni pripjev, najvjerojatnije će i svjetlo biti intenzivnije i tada se bacite na posao.

Equilibrium 2018, Samsung Galaxy J7, foto: Matilda Rudec, koncertna fotografija

Equilibrium 2018, Samsung Galaxy J7, foto: Matilda Rudec

NAPOMENA: Sve fotografije u članku snimljene su pametnim telefonima i nisu uređivane programima za obradu fotografija. Uskoro nastavak… 😉
Pripremile:
Slavica Rudec, Ana Artuković i Matilda Rudec